Se vinderen

I har stemt: Her er det allerværste ord på jobbet

02-06-2022
4 min.

Mere end 4.000 af jer læsere har hjulpet os med at udpege den mest irriterende vending, I hører på arbejdet. Her får I vinderordet – og en række eksperters forklaring på, hvorfor den slags ord frustrerer os så voldsomt.

For nogle uger siden bad vi jer læsere fortælle os om de mest irriterende ord og vendinger, I hører på jobbet. Det ramte vist en øm nerve derude – vi fik i hvert fald langt over 500 forslag fra jer.

Vi grupperede forslagene og fandt de 20 udtryk, som flest havde indsendt – og så lod vi jer stemme om, hvad der er det allermest belastende udtryk.

Du kan lytte til artiklen her:

Men hvorfor irriterer og frustrerer den slags ord og udtryk os?

"Det korte svar er, at vi ikke forstår, hvad lederne mener. Hvad betyder agil, brændende platform, pipeline, must win battles, aligne, sparke til hjørne og så videre lige her, lige nu? Jeg aner det ikke," siger Mikkel Toxvig, der er retoriker og bogaktuel med 'Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog'.

Ordene er upræcise, nikker antropologen Dennis Nørmark.

"Bullshit-sprogets værste fjende er ærlighed. Det er et manipulationssprog. Vi gennemskuer det og føler os talt ned til."

"Mange af de her ord er en blankocheck for dårlige ledere, fordi de ikke siger noget præcist. De fortæller os ikke, hvor du står som leder," siger ledelsesekspert og forfatter Christian Ørsted.

"Man taler ned til folk, men på en måde hvor man prøver at skjule, at man taler ned til folk," siger han.

Erhvervs- og krisepsykolog Louise Dinesen kalder bullshit-sproget for "en konstruktion eller en teknik". Det er noget, vi skyder ind mellem hinanden i stedet for at tale menneske til menneske.

"Men man kan ikke snyde den menneskelige sjæl. Vi kan mærke, det er uægte. Det reagerer vi på," siger hun.

Brug din bullshit-detektor

Klichéer, selvfølgeligheder og abstrakte managementord skaber distance.

"Ord og vendinger som fx 'genbesøger', 'jeg hører, hvad du siger' eller 'det skal vi kigge ind i', fører ingen steder hen. Andre ord præsenterer virkeligheden på en måde, som man ikke kan genkende – fx når en sparerunde bliver til innovation," siger Mikkel Toxvig.

"Eller tag en kliché som 'vi asfalterer, mens vi kører'. Problemet ved klichéer er, at de signalerer handling og vækker genklang, uden at de på nogen måde fortæller, hvad handlingen skal være, eller hvorfor genklangen er berettiget. Man får ikke noget at holde sin leder – eller hinanden – op på."

Man skal skelne mellem fagudtryk og bullshit-sprog, påpeger Dennis Nørmark.

"Der er intet problem i fagudtryk. Det er ikke bullshit. Så ræk hånden op og spørg, hvad et ord betyder. Viser svaret, at ordet har en præcis, faglig betydning, så fint."

Gør det ikke det, kan du roligt aktivere din bullshit-detektor. For hele bullshit-sprogets formål er at sløre præcision, siger han.

Dennis Nørmark er kendt for bogen 'Pseudoarbejde' og mener, at bullshit-sprog trives rigtig godt netop i miljøer, hvor pseudoarbejde hærger.

"Pseudoarbejde opstår der, hvor ledelsen ikke er præcis med, hvad arbejdet består i, og hvad der forventes. Bullshit-sproget og pseudoarbejdet har samme værste fjender: Ærlighed og præcision."

Så pas på med jobopslag, som er fyldt med floskler og bullshit-termer, advarer han. 

Sproglig førstehjælp

"Ledere skal turde træde frem og tale som de mennesker, de er: Hvordan ville de fortælle det her til deres familie eller til en ven?" siger Louise Dinesen.



Det giver en langt mere ærlig respons fra medarbejderne. Mindre forråelse, mindre kynisme, mindre ironi, mindre talen bag om ryggen, siger hun.

"Når du hælder ord som empowerment og brændende platform ned over medarbejderne, ved de, at det er noget, ledelsen har talt om på et ledelsesseminar, hvor de ikke var med: 'Der er nogle, der har talt om os.' Og så er det, vi begynder at tale om hinanden i stedet for at tale med hinanden."

At tale i menneskesprog er et værn mod interne kriser i arbejdsmiljøet, fastslår hun.

Bullshit-sprog er afsenderstyret, siger Dennis Nørmark.

"Det vil sige, at lederne siger det, de selv har brug for at sige. Men i stedet bør de koncentrere sig om, hvilken information folk har brug for at få for at forstå, hvad der foregår. Gør man det, kommer man ikke til at tale i bullshit. Medmindre man da slet ikke aner, hvad bullshit-sprog er."

Mikkel Toxvig siger det sådan:

"Lederen skal stille sig spørgsmålene: Hvem taler du til? Hvad ved de allerede? Hvad har de behov for at vide? Hvorfor er det relevant for dem? Hvilken forskel gør det for dem og deres arbejde?"

Mikkel Toxvig får som retoriker det sidste ord:

"Managementordene er som regel uæstetiske og dræbende kedsommelige. Og lige når det kommer til flosklerne, lyder et gammelt råd fra journalistikken, at man kun skal bruge klichéer, hvis man nytænker dem: 'Hos os er gode råd billige' og ’Der er lys for enden af tunnelen – som ikke er fra et modkørende tog.’"

Kommentarer

Susanne Fabritius de Tengnagel

11.06.2022 kl. 13.22

Jeg savner ordet "bias" i listen, som jeg for et par år siden måtte slå op i Den danske ordbog for at forstå. Et engelsk ord for bl.a. forudindtagethed, fordom, misvisende fremstilling.... https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bias.
Både politikere og andre kendte via TV slynger om sig med ordet, som bevirker, at jeg ikke hører resten af, hvad de siger, for hvad mener de med bias. Hvorfor ikke bruge et dansk ord?

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

A H

09.06.2022 kl. 18.58

“Italesætte” er et af de mest latterlige ord og i øvrigt et ord som slet ikke eksisterer.

1 kommentar
8

Kåre Sylvest

20.06.2022 kl. 15.29

Italesætte er et rigtigt ord. det findes både i "den danske ordbog" og retskrivningsorbogen" så vidt jeg ved. så bliver det vel ikke mere korrekt...

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne-Dorte Andersen

09.06.2022 kl. 17.52

Åbner op. Uanset om det er Statsministeren om samfundet eller andet, irriterer det mig vildt.

1 kommentar
7

Jakob Muus Bischoff

12.06.2022 kl. 17.25

Ja, for man lukker nemlig op..! Det der med at åbne op, det er vist en udbredt dårlig vane etableret og fastholdt af en generation for hvem sproget er mindre væsentligt.

1 kommentar
1

Kasper Juelsgaard

14.06.2022 kl. 15.05

Jeg er ikke sikker på, at det nødvendigvis er en generationsting. Jeg tror, at der er personer som går mere eller mindre op i det i alle generationer.
Samtidig tror jeg, det er væsentligt at huske på, at sproget jo ikke er statisk, men hele tiden udvikler sig, og at ting nogle ser som endegyldige sprogligesandheder i dag, ikke nødvendigvis var det for 50, 100 eller 200 år siden og ikke nødvendigvis er det i fremtiden, hvor nye sandheder bliver forsvaret med samme ildhu. :-)

3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lone Yding

09.06.2022 kl. 16.45

Ordet familue om min arbejdsplads passer mig af. Velkommen til xx-familien, er den første svada. Men i familier drager man omsorg for hinanden. I denne familie fyrer man hinanden, og her "levede man ikke op til forventningerne" eller "kompetencerne var ikke tilstrækkelige". Generelt misforstået begreb og billede anvendt på det at have et job.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jesper Ib

09.06.2022 kl. 12.33

Ordet "Lokation" burde have været på listen. Det hedder en "Lokalitet" på dansk.
Men okay, når man ser hvor mange, der ikke har styr på nutids-r, ligge/lægge, hans/sin osv. osv., så er det nok meget forlangt.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

09.06.2022 kl. 12.12

Hvis man er bevidste om, at man fælles bruger sproget til at lege med og bruge det kreativt, behøver der ikke være noget galt med lidt platte udtryk. På min tidligere arbejdsplads holdt lederen tilbagevendende lange festtaler om vores fælles rejse mod fjerne kyster, hvor vi var gaster, og han var styrmand. Det var fedt. Vi tog sammen pis på flosklerne i et seriøst sjovt sømandssetup, med stormvejr, folk på orlov osv., samtidig med det netop føltes ægte godt at være sammen om at udvikle vores arbejdsplads. Så hvis visse ord og -udtryk efterfølgende blev brugt i hverdagen, var det på en baggrund af humor og distance til business-smartness.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ingo Jensen

04.06.2022 kl. 18.12

Helt enig i at 'rejse'-metaforen er den mest irriterende. Måske mest bare fordi den er så latterligt banal.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

04.06.2022 kl. 16.25

Jeg tror måske også at sproget påvirkes af at mange virksomheder har engelsk som virksomhedssprog, hvor man overtager ordene og lidt af kulturen for hurtigt og ukritisk

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kenneth

03.06.2022 kl. 12.30

Lidt letkøbt leder-bashing. Man bør naturligvis altid bestræbe sig på sproglig ærlighed, kreativitet og præcision, men det er noget lettere at være kritisk end selv at udvise denne kreativitet. Desuden har mange af de listede ord oprindeligt haft en fin billeddannende betydning - fx "en rejse". Når vi alligevel reagerer negativt, så er det nok især fordi vi har hørt ordet for mange gange.

1 kommentar
4

Hanne

03.06.2022 kl. 16.09

Eller også har vi hørt det og tænkt: Rejse? Jeg er ikke på en rejse, jeg er på arbejde.

0 kommentarer
20
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

03.06.2022 kl. 09.58

Retorik er en svær ting, så måske der lige skal fejes for egen dør mht. "upræcis kommunikation og manipulering".. "Rejsemetaforen lover eksotiske oplevelser og afslapning", siges der. Nej, det gør den ikke! Hvis man snakkede om "ferier", så ja. Men det gør man ikke. Man snakker om rejser. En rejse er ikke behagelig. En rejse kommer man ikke tilbage fra. En rejse går ad ukendte veje og til en ukendt destination, hvor kun retningen til at begynde med er noget, man har blot en vag idé om. Det er faktisk en ganske passende metafor! (og ofte anvendt forkert og mega irriterende... for det er de færreste virksomheder, der rejser nogen steder, det er bare mere af det samme - som når svigerfamilien kommer på weekendbesøg). Men "eksotisk" og "afslapning" - dén kobling foregår kun oppe i hovedet på danske lønmodtagere, som aldrig har oplevet noget ubehageligt i deres liv, og som er vant til at få alting foræret. Det kan en leder med korrekt beherskelse af det danske sprog altså ikke skulle stå til ansvar for. (hvis der skulle findes sådan en..)

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

03.06.2022 kl. 09.56

Vi kigger dog ind i en fremtid, hvor det agile vil vækste og det vil være nødvendigt at tage ja-hatten på for at spille hinanden endnu bedre i en række must win-battles, hvor sporene bliver lagt, mens vi kører og vi samtidig skal onboarde nye medarbejdere ... men ja, jeg hører, hvad I siger...

0 kommentarer
42
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jakob

03.06.2022 kl. 09.45

Artiklen formår ikke at afkode sin egen undersøgelse særlig præcist. I stedet for at fokusere på rangeringen burde man dvæle ved de nominelle tal, som jo er forbløffende små og bredt fordelt. Ret beset viser undersøgelsen blot, at dem, der irriterer sig over begreber og vendinger (og derfor har svaret), gør det over vidt forskellige ting. Og det er formentlig lovmæssigt: Luer man alle disse begreber og vendinger ud af sit sprog, vil folk blot begynde at irritere sig over de nye begreber og vendinger, man tager i brug. Sådan fungerer sproget.

2 kommentarer
3

Kim Josefsen

10.06.2022 kl. 10.42

Du ville nok også få et mere retvisende billede, hvis man kunne stemme på mere end et begreb. Det kan sagtens være top 5 er forholdsvis den samme, men top1 er forskellig.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Claus Hansen

03.06.2022 kl. 12.39

... I forhold til de små tal, er det vigtigt at lægge mærke til, at tallene summerer til 100. Så når tallene er små, siger det ikke nødvendigvis, at kun få er irriterede over et givet ord
- men at der er spredte meninger om, hvad der er dét mest irriterende.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thune

03.06.2022 kl. 08.51

Godt tema og en sjov ide med afstemningen. Som leder er der altid en risiko for, at man får sig nogle “verbale tics”, særlig fordi man, bevidst eller ubevidst, efteraber den jargon og de termer, som lederkollegaer bruger. Jeg savner dog, at artiklen berører, hvad man som tilhører så kan gøre for at forbedre kommunikationen. Det er lidt for nemt bare at latterliggøre lederen. Oplagt er det selvfølgelig at bede leder om at være konkret, uddybe eller give eksempler. Man kunne også gå skridtet videre og selv komme med et bud på en oversættelse: “når du siger agil, mener du så lige som den gang vi…..etc”.
Man kunne selvfølgelig også bare sende denne artikel til leder - bullshit-erkendelsen er nok en del af lederens “rejse” her??.

0 kommentarer
9
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Holm

03.06.2022 kl. 08.32

Jeg har gemt artiklen, og jeg har tænkt mig at bruge den næste gang jeg støder på en oratorisk klaphat.

1 kommentar
2

Martin Grønberg

03.06.2022 kl. 09.55

Så får du travlt :-)

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

L. Hansen

03.06.2022 kl. 07.50

Meget fin artikel - man må håbe, at det kan sætte øget fokus på denne problematik. Selv er jeg ansat på et universitet, hvor kommunikationen efterhånden alt overvejende foregår på engelsk. Her betones det igen og igen ved udsendte meddelelser, instrukser, opfordringer til deltagelse i møder mv., at det er 'very important'. Men hvis alt er 'very important'er netop intet jo længere 'very important'.

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.