Guide
16.5.2019
af
Tine Santesson
Modelfoto: hikrcn/Shutterstock
Som chef må du ikke spørge din sygemeldte medarbejder, hvad han fejler. Men er det ok at spørge, hvornår han regner med at komme tilbage? Og er det i orden, at du som kollega ringer og spørger, hvordan det går? Måske – måske ikke. Her får du nogle tommelfingerregler.
Der er chefen, som ringer og siger: ’Jeg ved godt, at du er sygemeldt, og så skal du selvfølgelig ikke arbejde, men kan du ikke liiiige klare den her opgave?’ Det er en klassiker, siger René Óli Rasmussen, chefkonsulent i Djøf.
Men er det i orden? Det er i hvert fald i orden at sige nej til chefens forespørgsel, siger René Óli Rasmussen.
”Hvis du er syg, er du syg, og det skal din chef respektere.”
René Óli Rasmussen og hans kollegaer bliver ofte kontaktet af sygemeldte djøfere, der får en mail eller bliver ringet op af chefen, som enten beder dem afslutte nogle opgaver eller presser på for at få at vide, hvornår de kommer tilbage.
Og så er der de chefer, der er i tvivl om, hvordan og hvornår de må kontakte en sygemeldt. Den usikkerhed er udbredt, viser et pilotprojekt fra Arbejdstilsynet. Derfor har tilsynet præciseret, hvad du som chef må spørge om, og hvad du ikke må spørge om:
Men ét er, hvad du må. Noget andet er, hvad der er godt for den sygemeldte – særligt dem, der er sygemeldt med stress.
Sådan lyder det fra den tidligere personalechef og nuværende indehaver af Berg Psykologi, Camilla Berg Kristensen, der har en del djøfere som klienter.
”Når du har stress, er dit nervesystem i ubalance. Og hvis det har noget med dit arbejde at gøre, kan det udløse en stressrespons, hvis du bliver kontaktet af arbejdspladsen. Det giver også et ekstra pres og pirker til den skyldfølelse, som mange stressramte har, hvis du hele tiden bliver spurgt, hvornår du kommer tilbage.”
Så Camilla Berg Kristensen har nogle andre råd til, hvordan lederen og kollegaerne håndterer kontakten til en sygemeldt medarbejder.
Det er en balancegang, om vi skal tage kontakt til en sygemeldt kollega og i givet fald hvordan og hvornår, for ingen er ens, og ingen sygemelding er ens, understreger Camilla Berg Kristensen. Men nul kontakt overhovedet er sjældent godt.
”Det kan fx være ret svært for stressramte slet ikke at høre noget fra nogen. Så begynder de måske at spekulere på, om de slet ikke er savnet, og om chefen og kollegaerne mon er sure på dem, fordi de ikke kommer.”
Men selv om ingen skal behandles ens, opfordrer Camilla Berg Kristensen stærkt til, at alle arbejdspladser med +10 medarbejdere har en klar plan for, hvordan man håndterer sygemeldte medarbejder – både når det gælder fysisk sygdom og psykisk sygdom.
Ledige stillinger