Guide

Det skal du aldrig sige til en sygemeldt kollega

16.5.2019

af

Modelfoto: hikrcn/Shutterstock

Modelfoto: hikrcn/Shutterstock

Som chef må du ikke spørge din sygemeldte medarbejder, hvad han fejler. Men er det ok at spørge, hvornår han regner med at komme tilbage? Og er det i orden, at du som kollega ringer og spørger, hvordan det går? Måske – måske ikke. Her får du nogle tommelfingerregler.

Der er chefen, som ringer og siger: ’Jeg ved godt, at du er sygemeldt, og så skal du selvfølgelig ikke arbejde, men kan du ikke liiiige klare den her opgave?’ Det er en klassiker, siger René Óli Rasmussen, chefkonsulent i Djøf.

Men er det i orden? Det er i hvert fald i orden at sige nej til chefens forespørgsel, siger René Óli Rasmussen.

”Hvis du er syg, er du syg, og det skal din chef respektere.”

René Óli Rasmussen og hans kollegaer bliver ofte kontaktet af sygemeldte djøfere, der får en mail eller bliver ringet op af chefen, som enten beder dem afslutte nogle opgaver eller presser på for at få at vide, hvornår de kommer tilbage.

Og så er der de chefer, der er i tvivl om, hvordan og hvornår de må kontakte en sygemeldt. Den usikkerhed er udbredt, viser et pilotprojekt fra Arbejdstilsynet. Derfor har tilsynet præciseret, hvad du som chef  spørge om, og hvad du ikke må spørge om: 

  • Du må gerne spørge, hvornår din medarbejder forventer at kunne komme tilbage i jobbet.
  • Du må gerne spørge, om der måske er arbejdsopgaver, som din medarbejder kan klare.
  • Du må ikke spørge din sygemeldte medarbejder, hvad han eller hun fejler.
  • Din medarbejder må gerne af sig selv fortælle dig, hvad han eller hun fejler.
Kontakt til sygemeldte kan udløse stressrespons

Men ét er, hvad du må. Noget andet er, hvad der er godt for den sygemeldte – særligt dem, der er sygemeldt med stress.

Sådan lyder det fra den tidligere personalechef og nuværende indehaver af Berg Psykologi, Camilla Berg Kristensen, der har en del djøfere som klienter.

”Når du har stress, er dit nervesystem i ubalance. Og hvis det har noget med dit arbejde at gøre, kan det udløse en stressrespons, hvis du bliver kontaktet af arbejdspladsen. Det giver også et ekstra pres og pirker til den skyldfølelse, som mange stressramte har, hvis du hele tiden bliver spurgt, hvornår du kommer tilbage.”

Så Camilla Berg Kristensen har nogle andre råd til, hvordan lederen og kollegaerne håndterer kontakten til en sygemeldt medarbejder.

Her er de gode råd til lederen:
  • Spørg HR-afdelingen eller din egen leder, om der findes en vejledning i, hvordan sygemeldte medarbejdere skal håndteres.
  • Start med omsorg, når du taler med den sygemeldte: ’Vi tænker på dig – er der noget, jeg kan gøre’?
  • I løbet af de første dage efter sygemeldingen skal du som chef sikre en overlevering af de vigtigste opgaver – hvis den sygemeldte er i stand til det. Derefter er det dit ansvar at besvare spørgsmål om opgaverne fra dem, der skal løse dem.
  • Aftal med den sygemeldte, hvad du kan sige til kollegaerne – de fleste er faktisk åbne om, hvad de fejler. Det er selvfølgelig okay, hvis de ikke er.
  • Spørg også, om det er i orden, at kollegaerne evt. kontakter dem – og i givet fald hvordan (privat mail, brev eller sms).
  • Aftal, hvornår og hvordan I skal kommunikere fremadrettet. Lad være med at sende sms’er og mails i tide og utide, da det kan skade medarbejderen yderligere.
Og her er de gode råd til kollegaerne:
  • Tjek, om der er nogle spilleregler på din arbejdsplads.
  • Spørg din leder, om han/hun har aftalt noget med din sygemeldte kollega. Er det ok med kontakt? Og i givet fald – hvordan?
  • Hold dig som udgangspunkt fra at tage kontakt via arbejdsmail eller arbejds-sms. Men der er aldrig nogen, der er blevet kede af at få en blomst eller en æske chokolade med et venligt kort fra kollegaerne.
  • Hvis I har en nær relation, kan du evt. skrive en hilsen på Facebook eller i en privat sms. Men gør det i starten af sygemeldingen, og lad derefter yderligere kontakt være op til din sygemeldte kollega.
  • Hvis du skriver eller ringer, så vis kun omsorg: ’Vi tænker på dig og håber det allerbedste for dig…’. Ingen spørgsmål, gode råd og intet arbejdsrelateret.
  • Vær indstillet på at rumme, hvis kollegaen ikke har lyst til kontakt – også selv om I er nære kollegaer. Især arbejdsrelateret stress kan betyde, at din gode kollega har brug for en pause fra alt, der minder om arbejdet.

Det er en balancegang, om vi skal tage kontakt til en sygemeldt kollega og i givet fald hvordan og hvornår, for ingen er ens, og ingen sygemelding er ens, understreger Camilla Berg Kristensen. Men nul kontakt overhovedet er sjældent godt.

”Det kan fx være ret svært for stressramte slet ikke at høre noget fra nogen. Så begynder de måske at spekulere på, om de slet ikke er savnet, og om chefen og kollegaerne mon er sure på dem, fordi de ikke kommer.”

Men selv om ingen skal behandles ens, opfordrer Camilla Berg Kristensen stærkt til, at alle arbejdspladser med +10 medarbejdere har en klar plan for, hvordan man håndterer sygemeldte medarbejder – både når det gælder fysisk sygdom og psykisk sygdom. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet