18.1.2018
af
Tine Santesson
Foto: Hanne Levy Jellesen
”Det er helt misforstået, hvis du tror, at du skal se alvorlig, cool og en anelse utilnærmelig ud på dit profilbillede.” Sådan lyder det fra Lykke Fehmerling, LinkedIn-ekspert og chefkonsulent i Djøf.
”Men det skal være et ærligt og ligefremt smil – ikke et anspændt ’nu-kontrollerer-jeg-mit-smil-foto’.”
Lykke Fehmerling har testet profilbilleder hos en lang række kursusdeltagere, og dét, som får både ledere og medarbejdere til at vælge den profil, de helst vil arbejde sammen med, er, når han eller hun på fotoet fremstår som imødekommende, kompetent, venlig, nærværende og ligetil.
Dit profilfoto skal selvfølgelig være foto-teknisk i orden med neutral baggrund, og det skal være taget til anledningen. Og så skal du ikke se væsentlig anderledes ud, end du vil gøre, når du træder ind ad døren til en jobsamtale.
”Hvis du har rødt krøllet hår på dit profilbillede, går det ikke at møde op med lyst, glat hår,” siger Lykke Fehmerling.
Det skal ikke være for meget eller for lidt, understreger hun.
”Altså ingen dybe udskæringer og polkaprikker og heller ingen slips, der er strammet helt op i halsen – ofte vil det faktisk fungere bedst uden slips.”
Det er en hårfin balance at ramme den rigtige ’tone’, når du skal vælge det rigtige profilbillede.
Fraværende
Her er der i den grad mangel på nærvær og imødekommenhed. Hun ser ud som om, hun er mest optaget af sig selv.
Flirtende
Det handler ikke om at være smuk eller inviterende, så drop fotos, der signaler datingprofil. Du bliver nødt til at parkere din forfængelighed og i stedet fokusere på, om du ser ’likeable’ ud.
Arrogant
Her er tale om det misforståede profilfoto, som rigtig mange har. Du vil gerne se seriøs og ’business-agtig’ ud, men du kommer til at udstråle arrogance og distance, hvilket det sort/hvide foto forstærker.
Sympatisk
Her er nærvær, naturlighed, øjenkontakt og et imødekommende smil. Her har vi kollegaen, vi gerne vil arbejde sammen med. Vi føler os hverken truet eller udfordret, og vi har lyst til at spise frokost med vedkommende i kantinen.
Kilde: Lykke Fehmerling, LinkedIn-ekspert og chefkonsulent i Djøf.
1.
Vælg et imødekommende og vellignende billede.Vælg et imødekommende billede, som du har fået taget til anledningen.
2.
Find en baggrund, der understøtter det, som du er god til. Du kan vælge et billede, der viser dig i en arbejdssituation. Fx på kontoret, ved computeren, når du taler med kolleger eller holder et foredrag.
3.
Skriv en titel, som giver andre lyst til at besøge din profil. Du har 120 tegn til at beskrive, hvad du kan tilbyde en kommende arbejdsgiver eller samarbejdspartner. Hvad er det vigtigste?
4.
Resuméet skal fortælle, hvem du er, og hvad du kan. Brug direkte sprog, korte sætninger og omtal dig selv i 1. person. Særligt de to første linjer i resuméet er centrale, fordi de er konstant synlige på din profil.
5.
Få andre til at godkende dine kvalifikationer. Tilføj kvalifikationer under ’Skills & Endorsements’, og få andre til at godkende dem. Det gør de typisk, hvis du godkender deres kvalifikationer.
Kilde: Djøfs guide til LinkedIn.
Ledige stillinger