Læserbrev
23.9.2020
af
Søren Jensen
Illustration: I.G.A/Shutterstock
Kommunikation bliver alt for ofte omtalt som en overflødig disciplin, der bør spares på, men det er en stor misforståelse, skriver kommunikationsrådgiver Søren Jensen og giver tre bud på, hvad der skal gøres.
Drop markedsføring af uddannelser. For mange kolde hænder i administrationen. Stop brug af konsulenter i staten.
Retorikken er på afveje, fjerner sig fra substans og kvalitet og kaster rundt med nedsættende ord om tusindvis af dygtige og engagerede mennesker både i den offentlige sektor og i det private erhvervsliv. Det er spild af god energi.
Offentlige ledelser skal i 2020 håndtere, at al kommunikation og alle kommunikationskanaler i disse år er under grundlæggende forandring i det digitale Danmark. Samtidig vokser afstanden mellem generationer ganske voldsomt i forhold til bl.a. brugen af medier og i anvendelsen af kommunikationsformer. Samlet set medfører udviklingen kolossale udfordringer for alle organisationer, ledere og medarbejdere.
Vi skal tale om, hvad det gode og rigtige kommunikationsarbejde er, ligesom man skal i alle andre fag. Det er en ledelsesopgave. Jeg har som kommunikationschef på flere videns- og uddannelsesinstitutioner ofte oplevet, hvordan der ses kritisk på ”alt det kommunikation”. Jeg har også oplevet, hvordan dygtige kommunikationsmedarbejdere med mange års uddannelse bag sig skal forsvare deres faglighed i tide og utide.
Sådan grøftegravning risikerer at afspore den vigtige opgave, det er at anvende kommunikation som et bærende ledelsesværktøj for at få alt til at fungere optimalt rundt omkring kernevelfærden i et digitalt Danmark under dramatisk forandring.
Dertil er der brug for professionel kommunikationsekspertise, og det har intet med pseudoarbejde og kolde hænder at gøre. At der kan være helt reelle og spændende diskussioner om, hvordan indsatser og ressourcer bedst prioriteres, det er åbenbart. Det handler meget mere om ledelse, end det handler om kommunikation. Jeg tror fx, at diskussioner af disse tre emner vil være væsentlige:
Sådanne diskussioner finder jeg vanvittigt interessante. Det er eksempler på veje til at undgå unødig administration og opnå mere kvalitet for pengene. At tale om kolde hænder, overflødig markedsføring og for dyre konsulenter i generaliserende former og toner – det er tegn på en debatkultur, som jeg oplever bliver værre og værre i Danmark. Skal vi ikke finde bedre måder at tale om vigtigere problemstillinger på?
Lad os som eksempel tale meget mere om, hvordan vi styrker den varme velfærdskommunikation, og om hvordan offentlige ledelser bliver endnu bedre til at anvende de professionelle kommunikationskompetencer, som de har ansat, eller som de selvfølgelig har brug for at ansætte eller købe fra eksterne leverandører.
For hvordan i alverden skulle organisationerne og vores velfærdssamfund dog ellers kunne følge med tidens alt om sig gribende digitale kommunikationsforandringer?
Søren Jensen er kommunikationsrådgiver, skribent og coach i Jensen3460.dk
Ledige stillinger