Ny ferielov

Sådan undgår du at miste din opsparede ferie

07-10-2021
3 min.
Har du en plan om at overføre feriedage til næste år, så du fx kan holde en ekstra lang sommerferie, skal du snarest muligt få det aftalt med din chef. Ellers risikerer du, at feriedagene bliver udbetalt, når året er omme. Foto: Marcin Krzyzak/Shutterstock

Har du meget ubrugt ferie stående, skal du snart til at lægge en plan. 31. december udgør nemlig en benhård skæringsdato i den nye ferielov – og det kan koste dig dine feriedage.

Hvornår skal min ferie senest være afviklet? Hvad med gammel ferie, jeg har slæbt med fra før den nye ferielov? Hvornår mister jeg helt retten til at holde ferien?

Sådan lyder mange henvendelser til Djøfs rådgivere i øjeblikket.

"Ferie og overgangen til ny ferielov er noget, der konstant fylder i medlemmernes spørgsmål til Djøf," siger chefkonsulent i Djøf, Louise Juhl.

Lige nu nærmer vi os for første gang afslutningen af en ferieafholdelsesperiode i den nye ferielov. Det sker den 31. december i år, og det afføder masser af spørgsmål til Djøfs Rådgivningscenter.

Nedenfor får du svar på nogle af de typiske spørgsmål. Er der noget andet, du gerne vil vide om feriereglerne, kan du også spørge Djøfs rådgivere direkte i kommentarfeltet under denne artikel.

 

Hvornår skal din ferie være afholdt i den nye ferielov?
  • Et ferieår går fra 1. september til 31. august året efter, og ferien optjent i denne periode skal være afviklet inden 31. december dette år.
  • Det vil sige, at den ferie, du har optjent fra 1. september 2020 til 31. august 2021, skal være afviklet senest 31. december 2021.

Du skal afholde mindst fire af de fem ugers ferie, som ferieloven giver ret til, understreger chefkonsulent i Djøf, Louise Juhl.

Ønsker man ikke at afholde den femte ferieuge, kan den udbetales eller aftales overført til næste ferieafholdelsesperiode.

"Ferie ud over 20 dage, som ikke er brugt inden udgangen af året, kommer automatisk til udbetaling, og retten til at afholde dagene falder dermed væk," forklarer Louise Juhl.

Men du har altså mulighed for at lave en aftale med din arbejdsgiver om at overføre dagene til næste ferieafholdelsesperiode.

"Har man ferie til gode, kan det være en god idé at tage stilling til nu, om der skal lægges mere ferie ind i kalenderen inden den 31. december," siger hun.

Ønsker man derimod at overføre ferie til næste ferieafholdelsesperiode – og ikke ønsker den udbetalt, som det ellers vil ske, hvis den ikke er afholdt inden årsskiftet – skal man forsøge at indgå en aftale herom med sin chef inden 31. december, forklarer hun.

 

Sådan er reglerne for afholdelse af ferie i den nye ferielov

Fire af dine fem uger skal være afviklet

  • Som hovedregel skal du holde fem ugers ferie i en ferieafholdelsesperiode.
  • Af dine fem ugers ferie skal fire af dem, svarende til 20 dage, være afviklet, inden året er omme. Så har du endnu ikke gjort det, er det på tide at tage en snak med chefen om, hvornår ferien kan ligge. Det er nemlig både dit og din arbejdsgivers ansvar, at du får holdt din ferie.
  • Er du feriehindret (fx på barsel eller syg) op til ferieafholdelsesperiodens udløb, gælder andre regler (se reglerne om feriehindring).

 

Mulighed for overførsel eller udbetaling af femte ferieuge

Har du ikke lyst eller mulighed for at bruge den femte ferieuge, skal du lave en aftale med din arbejdsgiver om enten overførsel eller udbetaling.

  • Hvis du indgår en aftale om overførsel, får du mulighed for at afholde dagene på et senere tidspunkt efter 31. december 2021.
  • Vær opmærksom på, at din arbejdsgiver godt kan sige nej til at lave en aftale med dig. Så skal du i stedet have dagene udbetalt. Din arbejdsgiver kan også vælge at varsle dig, at du skal holde dagene inden ferieafholdelsesperiodens udløb.
  • En aftale om overførsel skal være indgået senest 31. december i år. Gør du ikke det, bliver den femte ferieuge automatisk udbetalt til dig på den anden side af nytår.

Nedenfor får du to eksempler: Ét om, hvis du ikke når at holde hele din nyoptjente ferie inden 31. december. Og ét om, hvis du har gammel ferie med, som er optjent under den tidligere ferielov.

Har du yderligere spørgsmål om feriereglerne, kan du spørge Djøfs rådgivere direkte i kommentarfeltet herunder. 

26 kommentarer
15
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Morten Falch

14.10.2021 kl. 17.00

Hvad gør man, hvis man gerne vil holde ferie i januar? Man kan jo ikke nå at spare ny ferie op i det nye år.

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

15.10.2021 kl. 10.59

Hej Morten. Du er faktisk allerede i gang med at sparre ny ferie op. Det har du været siden 1. september 2021. Hvis du ikke har brugt af den nye ferie, så har du 2,08*4 = 8,32 dage, som du kan gøre brug af i januar. Det kan også være, at du har en 5. ferieuge fra optjeningsperioden 1. september 2020 til 31. august 2021, som du kan forsøge at lave en aftale om at overføre til den anden side af jul. Alternativt kan du altid anmode din arbejdsgiver om at få lov til at holde ferie på forskud. Det kan du læse mere om her:

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/ferie-frav-ae-r-og-sygdom/ferie/ferie-med-loen-og-regler-for-ferietillaeg.aspx#IFerie--p-aa---forskud

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Chris

14.10.2021 kl. 12.12

Når man efter længere tids sygdom kommer tilbage på arbejde (statslig arbejdsplads) fx 12-15 timer om ugen dvs det er en delvis raskmelding/sygemelding, skal man så holde sin ferie eller kan den overføres ?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

15.10.2021 kl. 10.53

Hej Chris. Hvis du er deltidssygemeldt, så er der tale om en feriehindring. Det betyder, at hvis du fortsat er sygemeldt op til ferieafholdelsesperiodens udløb, så vil ferien bliver overført. Hvis du gerne vil holde ferie, så kræver det en "teknisk raskmelding" i perioden. En sådan indebærer, at lægen, kommunen og din arbejdsgiver siger god for, at det er en god idé at du holder ferie. Du er velkommen til at ringe ind til os på telefon 33959700, hvis vi lige skal vende det med dig.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kenneth

09.10.2021 kl. 05.13

Statslig arbejdsgiver meddeler, at hvis man har mere end 5 feriedage tilgode efter den 31/12-21, mistes disse dage, da de hverken kan udbetales eller overføres til næste år. Hvem får de penge, som ferien er værd?

1 kommentar
1

Louise Juhl, Djøf

11.10.2021 kl. 16.37

Hej Kenneth. Ubrugt ferie skal afregnes til Arbejdsmarkedets Feriefond eller en privat feriefond. Ordningen sikrer, at arbejdsgiverne ikke kan opnå økonomisk gevinst på baggrund af medarbejdernes manglende afholdelse af ferie inden for ferieåret.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kirsten

08.10.2021 kl. 16.41

Hvad gør man som ledig og jobsøgende? Fx ledig i nov. og dec. 2020 samt de første ti måneder af 2021 (og måske også de sidste to måneder af 2021), når man har prioriteret at være søge job frem for at holde ferie? Har man ikke optjent feriedagpenge? Kan ferien skubbes til 2022, eller "forsvinder" den ved årsskifte?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

11.10.2021 kl. 16.36

Hej Kirsten. Ledighed er ikke en feriehindring, jeg vil derfor anbefale at du tager fat på din a-kasse for at sikre, at du ikke mister din optjente ferie. Vær opmærksom på, at hvis du også har optjent ferie efter ferieloven hos en arbejdsgiver, skal du som hovedregel holde denne ferie, før du kan få feriedagpenge.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

HP

08.10.2021 kl. 13.29

Hvad gælder for særlige ferie-/fridage?

4 kommentarer
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 13.49

Har du feriefridage som du ikke har nået at afholde, kan du normalt overføre dagene til næste ferieår. Da dagene ikke er omfattet er ferieloven, skal du have fat i den ansættelseskontrakt, overenskomst eller personalehåndbog for at se, hvad der gælder for dig. Er der ikke på forhånd aftalt noget, kan du selv forsøge at indgå en aftale med din arbejdsgiver om at overføre dagene eller få dem udbetalt. Mange steder kører feriefridage i øvrigt forsat efter det gamle feriesystem.

1 kommentar
0

CB

08.10.2021 kl. 15.13

Men de udløber først 30. April 2022.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Paul Jeppesen

08.10.2021 kl. 14.05

Regner i ikke et år forkert? Vi skal vel ikke brænde den ferie vi har optjent inden august 21 af inden udgangen af 21? Hvordan kan jeg så holde mere end godt 1 uge i januar ?

1 kommentar
0

CB

08.10.2021 kl. 15.23

Ferieoptjeningsåret går fra 1. sept-30. aug. De skal være afviklet inden årets udgang. Fx 1. sept 2020- 30. aug 2021, det skal være afviklet inden 31. dec 2021, så du har 16 måneder at afvikle ferien på.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisbeth

08.10.2021 kl. 12.51

Mon ikke de fleste arbejdsgivere ønsker at undgå udbetaling, så det er nok for de flestes vedkommende nemt at aftale sig til overførsel.

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 13.51

Hej Lisbeth. Det tænker vi, at du har helt ret i. Men aftalen om overførsel skal stadig være indgået inden 31. december :)

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jonas Millqvist

08.10.2021 kl. 11.30

Hej, jeg er svensk men arbejder i Danmark og betaler dansk skat. Når jeg prøvede at søge min optjente ferie i borger.dk blev jeg oplyst om at de ikke kender mig. Hvordan bliver jeg oplagt i borger.dk?, jeg troede det gik med automatik.
Mvh Jonas

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 13.55

Hej Jonas. Jeg tænker, at det måske kan skyldes, at du har ret til ferie med løn, og at der derfor slet ikke bliver indbetalt feriekonto? Hvis ikke det er tilfældet, så skal du have fat på din arbejdsgiver for at høre, hvilken anden feriefond, de så indbetaler til

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Klaus

08.10.2021 kl. 11.00

Hvad gælder for feriefridage?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 13.48

Har du feriefridage som du ikke har nået at afholde, kan du normalt overføre dagene til næste ferieår. Da dagene ikke er omfattet er ferieloven, skal du have fat i den ansættelseskontrakt, overenskomst eller personalehåndbog for at se, hvad der gælder for dig. Er der ikke på forhånd aftalt noget, kan du selv forsøge at indgå en aftale med din arbejdsgiver om at overføre dagene eller få dem udbetalt. Mange steder kører feriefridage i øvrigt forsat efter det gamle feriesystem. Helt nemt skal det jo ikke være ??

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Cindy

08.10.2021 kl. 09.56

Hvor man kan tjekke dette henne / få et overblik?
Har nemlig fået nyt job her den 1/10. Kan man se det via Feriemidler (Borger.dk)?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 10.31

Hej Cindy. Din tidligere arbejdsgiver skal afregne en feriegodtgørelse, der svarer til 12,5% af din ferieberettigede løn til feriekonto via borger.dk. Læs mere via linket nedenfor og vær i øvrigt opmærksom på artiklens afsluttende bemærkning.

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/ferie-frav-ae-r-og-sygdom/ferie/ferie-ved-fratraedelse.aspx

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tina

08.10.2021 kl. 09.13

Min arbejdsgiver (offentlig statsansat) siger ikke afholdt ferie pr. 31/12 bliver udbetalt til feriefonden og ikke til en selv efter de nye regler, hvis man ikke aftaler overførsel til næste ferieår eller afholder ferien. Passer det? Og kan man kræve det udbetalt til en selv på en eller anden måde? De har varslet ferien afholdt.

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 10.37

Hej Tina. Hvis din arbejdsiver har varslet dig, at du skal afvikle din ferie, så har de dermed givet dig besked om, at de hverken ønsker at udbetale eller overføre ferien til dig. Du skal derfor afvikle din ferie, hvis ikke du vil risikere at gå glip af den. Læs evt. om reglerne for varsling af ferie her:

https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/ferie-frav-ae-r-og-sygdom/ferie/afholdelse-af-ferie.aspx#IVarsling--og--placering

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisbeth Poulsen

08.10.2021 kl. 08.13

Gælder det for alle (også ikke DJØF’ere) at man får udbetalt ferie man ikke når at få holdt inde nytår. Jeg synes nemlig ikke min arbejdsgiver (en kommune) har oplyst om det i den generelle information.

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 11.01

Hej Lisbeth. Det gælder for alle jf. ferieloven. Vær dog opmærksom på, at din arbejdsgiver godt kan nå at varsle dig, at du skal afvikle ferien. Derfor kan det være en god idé, at du selv lægger en plan for den eller tager en snak med din arbejdsgiver, hvis du ønsker ferie overført (se hvordan i artiklen).

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole

08.10.2021 kl. 08.09

Pænt uigennemskueligt.

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.