Brevkasse

3 ting du kan gøre for at starte godt i dit første job

06-10-2021
2 min.
Som nyuddannet og nyansat er det en god idé at prioritere de uformelle snakke med de nye kolleger. Ud over at skabe personlige relationer kan det gøre det nemmere at lære organisationen at kende. Foto: Sergey Nivens/Shutterstock

"Min glæde over et veloverstået speciale og nu også et godt job forstyrres af nervøsitet over, om jeg nu kan finde ud af at levere. Hvad kan jeg gøre for at komme godt i gang i jobbet?"

Jeg har lige landet mit speciale, og undervejs er jeg lykkedes med at få job som kommunikationskonsulent i en stor kommune. Glæden over en veloverstået specialeproces og nu også et godt job forstyrres af nervøsitet og bekymring for, om jeg nu også kan finde ud af at levere. Har I nogle gode råd til, hvordan jeg kommer godt fra start i mit første 'rigtige' job?



Kære medlem

Tillykke med jobbet. Her er nogle gode råd til, hvad du kan gøre, for at det går godt med din onboarding – som det hedder på HR'sk.

Inden du starter i jobbet, kan du med fordel kalibrere dit personlige karrierekompas. Tænk over de skills, du mener, du kan bidrage med til din nye stilling. Prioritér dem efter din lyst og motivation. Overvej også, hvordan den nye stilling kan være med til at udvikle det, du vil med dit arbejdsliv på længere sigt.

Gør du ovenstående, er du godt klædt på til at træffe valg og tage personligt ansvar for dit nye job, når opgaver, muligheder og situationer opstår.

Når du starter i jobbet, er der tre områder, du kan begynde med:

 

1. Få styr på relationerne

Sørg for at få styr på relationerne i dit nye hus. Få talt med såvel dine nære kolleger i eget team som de mange kolleger uden for teamet. Løft blikket fra eget bord, de nære opgaver og dine personlige mål. Prioritér fx mødet ved kaffeautomaten, den kollegiale frokost, den uformelle snak etc.

Del gerne generøst ud af, hvem du er professionelt og privat. Og hold dig ikke tilbage med nysgerrige spørgsmål om/til kollegaerne, huset og forretningen. Lær med andre ord dit hus godt at kende.

 

2. Tjek ind på (kerne)opgaverne

Få talt dine opgaver og dine succeskriterier igennem med din nærmeste chef. I skulle gerne være enige om, hvor og hvordan du starter med at tage fat. Niveau, kompleksitet og risiko skal du afstemme med, hvad du kan og ved i forvejen.

Gå efter opgaver, som du føler dig tryg ved – altså opgaver med en vis garanti for succes og læring.

Så kommer du godt fra start.

 

3. Tag ansvar for din trivsel

Dét at sige fra og til om det, der er vigtigt for dig i jobbet, er en vigtig forudsætning for din trivsel. Det kan være en svær øvelse for dig, der er ny, men det skal du gøre. I første job kan det typisk handle om sparring, feedback, opgavevalg, 'navigation' i huset, udviklingsmuligheder etc. Vær derfor nysgerrig på din trivsel og dine oplevelser. Trives du, eller skal der justeres på noget? Kan du selv gøre noget, eller skal du have hjælp? Tænk over dét og tag fat om det. Om nødvendigt, bed din chef eller dine kolleger om hjælp.

Er du i tvivl om, hvor du skal starte, så tal med os her i Djøf. Så finder vi muligheder og løsninger sammen med dig.
 
Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøf Karriere og Erhverv 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.