Fleksibel fremtid

8.000 kr. til hjemmekontoret: Sådan gør store arbejdsgivere klar til fremtiden

4.5.2021

af

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Mindst én forandring bliver hængende efter pandemien: Vi kommer til at arbejde mere hjemmefra. Her fortæller Danske Bank, Høje Taastrup Kommune og Deloitte, hvordan de vil gøre det.

I over et år har corona sendt arbejdspladser verden over ud i et gigantisk eksperiment med hjemmearbejde. Herhjemme får stadig flere mulighed for at vende tilbage til arbejdspladserne, hvilket nogle længes efter, og andre ængstes for.

Sideløbende overvejer mange arbejdsgivere, om hjemmekontoret er kommet for at blive, også efter at pandemien er overstået.

Høje Taastrup Kommune indretter fx sit nye rådhus med hjemmearbejde i tankerne. Hos konsulentfirmaet Deloitte er der allerede lavet et kodeks for det, firmaet kalder distribueret arbejde. Mere om begge arbejdspladser senere.

Vi begynder hos Danske Bank. Her kan de ansatte se frem til bedre muligheder for at arbejde på hjemmekontoret efter corona, meldte banken ud for nylig. En af grundene til udmeldingen er, at 92% af bankens medarbejdere i en intern undersøgelse har udtrykt, at de gerne vil arbejde hjemmefra mindst to dage om ugen.

”Vi vil gerne holde fast i den fleksibilitet, som corona-situationen har udviklet. Hele det virtuelle setup, som vi har fået skabt i løbet af det sidste år. Vi kan nemlig se, at det fungerer,” fortæller Karsten Breum, HR-direktør i Danske Bank.

Hjemmearbejde og virtuelle møder har ikke påvirket bankens evne til at servicere kunderne. Samtidig er Karsten Breum overbevist om, at mere hjemmearbejde vil gøre det nemmere og sjovere at arbejde for Danske Bank. Det kan både være med til at lokke nye talenter til og fastholde dem, der allerede er ansat. Desuden kan hjemmekontoret skabe en bedre balance mellem job og privatliv.

Karsten Breum, HR-direktør i Danske Bank, håber på bedre tid til familien, de dage han skal arbejde hjemme.
Foto: PR
8.000 kroner til hjemmekontoret

Fremover kan den enkelte medarbejder aftale hjemmearbejde med nærmeste chef. Det kan være en eller flere dage om ugen, og det skal give mening i forhold til arbejdsopgaver. Derudover kan ansatte i Danmark søge om 8.000 kroner før skat til indretning af hjemmekontoret.

Karsten Breum understreger, at han ikke er naiv i forhold til hjemmearbejdets skyggesider. Det har banken mærket i de måneder, hvor corona har tvunget alle til at arbejde hjemme.

”Der er energi, inspiration og arbejdsglæde i at se sine kolleger fysisk. At sidde og løse opgaver i et rum, hvor man mærke hinanden på en anden måde, end når man sidder bag en skærm derhjemme.”

Desuden har det også være svært at være chef i en virtuel hverdag, hvor man ikke har samme mulighed for at fornemme de ansatte.  

”Vi hævder ikke, at vi nu har fundet de vises sten i forhold til at arbejde virtuelt. Vi har taget det her skridt, fordi vi er overbevist om, at det er det rigtige. Vi vil gerne hele tiden evaluere, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer.”

Karsten Breum regner med, at han selv kommer til at arbejde hjemmefra en til to dage om ugen, når det kan lade sig gøre. Han glæder sig til at slippe for 40 minutters transporttid hver vej. At kunne spise morgenmad med sin familie og sende børnene godt af sted i skole.

"Og så kan jeg måske også få håndteret nogle praktiske dagligdagsting – fx at skifte dæk på bilen.”

Kommunaldirektøren i Høje-Taastrup, Lars Holte, mener, at topledelsen er nødt til at være fysisk tilgængelig i en organisation for at kunne lykkes.
Foto: PR
Ændrede byggeplaner for rådhuset

Høje-Taastrup Kommune kigger også på mulighederne for mere hjemmearbejde efter corona. Rådhusets 700 administrative medarbejdere er lige nu med i et pilotprojekt, hvor de diskuterer og evaluerer fordele, ulemper og muligheder ved hjemmearbejde. Det fortæller Lars Holte, der er kommunaldirektør.

97% af medarbejderne har udtrykt, at de godt kunne forestille sig at arbejde mere hjemmefra i fremtiden.

”Derfor er vi forpligtede til at starte en diskussion om, hvilke rammer det skal foregå under,” fortæller Lars Holte. I samme åndedrag pointerer han, at det selvfølgelig ikke skal gå ud over rådhusets borgerservice og drift.

Han regner med, at de, der ønsker det, kan arbejde hjemme op til to dage om ugen, hvis det giver mening i forhold til deres opgaver. Ordningen starter efter sommerferien og skal løbende evalueres. Muligheden for hjemmearbejde skal også tænkes ind i det nye rådhus, som skal stå færdigt i november 2022.

”Hvis vi kan indrette os lidt mere fleksibelt på, at alle ikke er på rådhuset på samme tid, så kan vi bruge kvadratmetrene klogere. Og så skal vi jo købe møbler ind på en lidt anden måde, end vi havde regnet med.”

Opgaver løses mellem mennesker i dialog. En organisation er en social konstruktion, som har et fysisk element i sig, som er forsvundet det sidste års tid

Lars Holte, kommunaldirektør i Høje-Taastrup Kommune

Mere effektive derhjemme

Rådhusets ansatte har diskuteret, hvilke fordele de ser ved hjemmearbejde. En del peger på øget fleksibilitet i familielivet og muligheden for at pendle mindre. Desuden ser mange sig som mere effektive, når de sidder hjemme. De får fred og kan bedre arbejde sig igennem en sagsbunke. Kommunens behandlingstid på visse sager er blevet kortere under corona. Så der er noget om snakken, mener Lars Holte.

Medarbejderne har også diskuteret hjemmearbejdets ulemper. For nogle er størrelsen og indretningen af deres hjem et problem. Der er simpelthen ikke ordentlig plads til hjemmekontoret.

Det sociale lider også under, at man ikke arbejder under samme tag.

”Opgaver løses mellem mennesker i dialog. En organisation er en social konstruktion, som har et fysisk element i sig, som er forsvundet det sidste års tid,” siger Lars Holte.

En anden stor udfordring er ledelse. Medarbejdere og ledelse har sværere ved at fornemme hinanden i det digitale rum.

Selv kommer Lars Holte højst til at arbejde hjemmefra én dag om måneden, når det bliver muligt selv at vælge. Han mener, at topledelsen er nødt til at være fysisk tilgængelig i en organisation for at kunne lykkes.

Camilla Kruse, People & Purpose Leader i Deloitte, satser på ikke at plastre dagen til med onlinemøder, de dage hun skal arbejde hjemmefra.
Foto: PR
Motivationen er faldende

Konsulenterne hos Deloitte har også været meget på hjemmekontoret det sidste års tid, fortæller Camilla Kruse, der er People & Purpose Leader i firmaet.

”Hjemmearbejde kan være mere praktisk og produktivt afhængigt af opgaverne, men vores sidste undersøgelse fra februar viser samtidig en stigende grad af demotivation ved at arbejde hjemme. Nogle er bekymrede for, om karrieren går i stå, ligesom vi ser en øget oplevelse af stress,” fortæller hun.

Firmaet er opmærksomme på, at de ansatte kan miste tilknytningen til arbejdspladsen ved at sidde meget hjemme. Alligevel kigger Deloitte på mulighederne for mere hjemmearbejde, når det engang kan blive et aktivt tilvalg og ikke bare noget, som pandemien dikterer. Særligt medarbejderne over 30 år har været glade for fleksibiliteten i forhold til deres familieliv. Dem under 30 har i højere grad savnet kontoret og det sociale miljø.

”Vi har derfor udviklet et kodeks for distribueret arbejde. Det siger egentlig bare, at det er frihed under ansvar. Du må arbejde hjemme, så meget som det passer i forhold til dine opgaver og dine kolleger, og du skal aftale det med din nærmeste leder.”

Der er bare opgaver, man får løst meget mere effektivt, når man sidder derhjemme i fred og ro

Camilla Kruse, People & Purpose Leader i Deloitte

Digital portal med kontorudstyr

Mellem klokken 9 og klokken 15 forventer Deloitte, at medarbejderne er tilgængelige, uanset hvor de arbejder henne. Resten af arbejdstiden kan de selv tilrettelægge.

Deloitte har oprettet en digital portal, hvor medarbejderne kan bestille kontorudstyr og få det leveret direkte til hjemmekontoret. Udstyret bliver vedligeholdt af en ekstern leverandør.

Camilla Kruse gætter på, at de fleste vil arbejde hjemme en eller to dage om ugen efter corona. Det er ikke noget, der tidligere har været normalt i Deloitte-kulturen. Selv glæder hun sig til at gøre det en gang imellem.

”Jeg håber, at jeg vil kunne holde det der med ikke at plastre dagen til med møder, så jeg alligevel bare sidder på skærmen, men faktisk reservere noget tid til fordybelse. Få læst artikler, lavet oplæg osv. Der er bare opgaver, man får løst meget mere effektivt, når man sidder derhjemme i fred og ro.” 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Lene
2 år siden
Hvordan har dette indflydelse på indretning på kontoret - jeg har hørt at flere indfører flexpladser / clean desk policy og dermed kan undgå at skulle flytte i feks nye lokaler - men istedet kan ha færre skriveborde end faktisk ansatte?
Vivi
2 år siden
Jeg ser både fordele og ulemper ved hjemmearbejdsplads. Før Corona arbejde jeg hjemme, når jeg skulle fordybe mig i særlig store notater eller komplekse sager. Der var det rart at kunne blive i tankestregen. Men største delen af mit arbejde består i opgaveløsning, der kræver involvering fra mange aktører og der er det noget mere konstruktivt at mødes. Virtuelle møder fungerer rigtigt godt, men der kan være forsinkelse på, og jeg har ofte oplevet, at jo flere man er på desto svære er det at holde koncentrationen. Jeg er utrolig priviligeret, da jeg har plads i mit hjem til at have reelt kontorrum, men til dem der ikke har det, synes jeg, at det er helt forkert at tvinge medarbejdere til at arbejde hjemme ex antal dage om ugen. Jeg har kollegaer, der sidder ved deres spisebord i meget dårlige ergonomiske stillinger og det slider på dem. Jeg håber, at det bliver valgfrit og at medarbejderne bliver inddraget i processen omkring fremtidig hjemmearbejdsplads.