Ny ferielov

Du risikerer at miste din optjente ferie

09-06-2021
3 min.
Rundt omkring på Djøf-medlemmernes feriekonti står der masser af gammel ferie. Overgangen til den nye ferielov gør imidlertid, at de ferieuger, du måske havde tænkt at bruge på en lang middelhavsrejse næste år, i stedet kan ende i makulatoren. Foto: Shutterstock

Få brugt din gamle ferie, inden det er for sent. Til nytår ryger opsparet ferie i skraldespanden – uden mulighed for at få det udbetalt. Mange har masser af ferie stående uden at kende denne risiko, advarer Djøf. (Opdateret 10. juni)

Har du gammel ferie stående, fra før den nye ferielov trådte i kraft 1. september 2020? I så fald skal du passe virkelig godt på.

For hvis du ikke holder den gamle ferie inden 31. december i år, mister du dagene. De kan nemlig ikke overføres til 2022, og de kan heller ikke udbetales.

Som du vil kunne se i artiklen, er forklaringen lidt snørklet og kræver, at man holder tungen lige i munden. Eksempelvis er det vigtigt at vide, at risikoen for at miste feriedage alene gælder den ferie, der er lovbestemt i ferieloven. Ikke de ekstra feriefridage, som du måtte have som en del af husaftalen på din arbejdsplads eller i din overenskomst.

Nederst i artiklen får du et eksempel på, hvordan du kan være endt i en situation med overskydende ferie, som det haster med at få afviklet.

Nogle er specielt i fare for at have meget ubrugt ferie stående fra det gamle feriesystem. Det gælder fx dem, som har været nødt til at udsætte ferie på grund af presserende corona-opgaver.

Og det gælder helt sikkert også, hvis du har været på barselsorlov eller været langtidssyg i perioden mellem 1. maj og 31. august 2020 – det såkaldte 'miniferieår'.

Masser af overskydende ferie

"Rigtig mange har gamle feriesaldi stående fra overgangen til den nye ferielov. Og mange er ikke klar over, at feriedagene går tabt, hvis de ikke får brugt dem inden 31. december," siger Louise Juhl, der er chefkonsulent i Djøf.

Normalt kan ferie, der er overført én gang, videreoverføres fra år til år. Det er imidlertid ikke tilfældet for de op til 16,64 dages ferie, der er overført i forbindelse med overgangen til den nye ferielov sidste år.

Men hvorfor står der så meget gammel ferie, som folk ikke har nået at bruge?

Det skyldes, at man ved overgangen til den nye ferielov automatisk fik overført op til 16,64 dage, som ellers skulle være holdt sidste sommer i 'miniferieåret'.

"Man har altså haft mulighed for at skubbe en meget større portion ferie, end hvad man ellers har kunnet få lov til – og hvad man formentlig får mulighed for nogensinde igen," forklarer Louise Juhl.

Det fik man lov til for at gøre overgangen til den nye ferielov pr. 1. september 2020 så fleksibel for lønmodtagerne som muligt.

Planlæg din ferie nu

31. december 2021 slutter den første ferieafholdelsesperiode i det nye feriesystem.

Det betyder, at du her både skal have brugt den del af de 16,64 dages ferie, som du i givet fald ikke fik holdt i 'miniferieåret', og mindst fire af de fem uger, som du har optjent siden 1. september 2020.

"Hvis du ikke kan huske, hvor meget ubrugt ferie du fik overført ved overgangen til det nye feriesystem, må du spørge i din HR-afdeling," siger Louise Juhl.



Hvis du har gammel ferie stående, så skynd dig at få lavet en plan med din arbejdsgiver, opfordrer hun.

"Har du meget, så er det nu, du skal have sat en ekstra uges sommerferie ind i kalenderen. Hvis du først kommer til din chef med det i slutningen af året, kan det være for sent både i forhold til din og din arbejdsgivers planlægning."

Det er nok heller ikke særlig sjovt at skulle holde 'tvungen' ferie på et tidspunkt, som måske hverken passer dig eller din arbejdsgiver, pointerer hun.

Artiklen er opdateret torsdag d. 10. juni kl. 14. Tidligere indeholdt teksten et eksempel på, hvordan barselsorlov påvirker muligheden for at overføre ferie. Dette eksempel er blevet fjernet, idet Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ændret holdning til dette spørgsmål, hvorfor eksemplet ikke længere er relevant. 

19 kommentarer
15
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Lotte Spage

30.09.2021 kl. 21.58

Jeg er langtidssygemeldt og kommer ikke tilbage på job i 2021 og kan derfor ikke afholde min ferie. Arbejdsgiver betaler ikke løn under ferie men indbetaler til feriekonto. Kan jeg få udbetalt mine feriepenge?

1 kommentar
1

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 10.15

Hej Lotte. Hvor meget ferie du kan få udbetalt kommer an på, hvor meget ferie, du eventuelt har med fra miniferieåret og tidligere ferieår. Mindst 4 af dine 5 uger optjent mellem 1. september 2020 og 31. august 2021 skal overføres til næste ferieafholdelsesperiode, såfremt du fortsat er sygemeldt hen over årsskiftet. Du er meget velkommen til at ringe ind til os på telefon 33959700, såfremt du ønsker hjælp til afklaring af, hvor meget ferie, du kan få udbetalt.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pia Strand

13.09.2021 kl. 22.18


Hvad sker der hvis det ikke er muligt for medarbejderen at få ferie p.g.a. Bemandingen! Det er vel arbejdsgiverens opgave at løse det problem, så medarbejderne kan få mulighed for at holde deres ferie!?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

08.10.2021 kl. 10.21

Kære Pia. Det har du fuldstændig ret i. Arbejdsgiver har også et ansvar for, at medarbejderne får holdt deres ferie.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Charlotte

16.08.2021 kl. 15.39

Hej Louise, Hvis man kun når at bruge 3 uger ud af de 5, går både uge 4 og 5 så tabt? Altså skal arb.giver så indberette og overføre begge uger til Arbejdsmarkeds Feriefond? Eller er det kun for uge 4? og kan uge 5 stadig overføres eller udbetales til medarbejderen?

1 kommentar
1

Louise Juhl, Djøf

23.08.2021 kl. 15.55

Hej Charlotte

Det er "kun" den 4. ferieuge, som du mister, hvis du ikke holder den. Den 5. ferieuge kan du lave en aftale med din arbejdsgiver om, at du enten overfører eller får udbetalt.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

22.06.2021 kl. 16.30

Jeg har læst jeres artikel adskillige gange og sammenholdt den med ferieloven. Det er imidlertid ikke lykkedes mig at finde ud af, efter hvilke bestemmelser i ferieloven man risikerer at miste overført ferie. Kan I oplyse de relevante bestemmelser?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

24.06.2021 kl. 10.23

Kære Rikke

Det er godt nok også lidt kringlet. Men du skal faktisk ind i arbejdstidsdirektivets artikel 7 og sammenholde det med den særlige mulighed, som ferieloven gav for ekstraordinært at overføre en del af den direktivbeskyttede ferie én gang i forbindelse med overgangen til den nye ferielov 1. september. Du kan i øvrigt læse mere på www.forhandlingsfaellesskabet.dk

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Camilla

11.06.2021 kl. 15.56

Hvordan forholder det sig så med den ferie, der er optjent fra 1 september 2020 til 31 august 2021? Jeg er på barsel indtil midt juli 2021 og har været det siden april 2020. Skal jeg så sørge for at få afholdt al ferie inden 31 december 2021? Med dette mener jeg både tidligere overført ferie (gammel ferielov for året 19/20), mini ferien på de 16,64 dage (overgangsferie) og ferie optjent fra 1 september 2020 til 31 august 2021? Vil jeg overhovedet kunne overføre noget ferie til efter 1 januar 2022, og hvis ja, hvor meget?
På forhånd tusind tak.

3 kommentarer
0

Louise Juhl, Djøf

14.06.2021 kl. 11.58

Hej Camilla

Jah, det er med at holde tungen lige i munden :)

Jeg prøver lige at dele ferien op, så det (forhåbentlig) giver mening.

- Fik du overført ferie pr. 1. maj 2020, så kan den ferie overføres igen.
- De 16,64 dage fra miniferieåret skal være afviklet inden 31. december 2021
- Af den ferie, du har optjent fra 1. september til 31. august 2021, skal du nå at afvikle fire uger inden den 31. december 2021. Den sidste uge kan du lave en aftale med din arbejdsgiver om enten at få udbetalt eller overført.

Skulle du blive feriehindret igen – fx en ny barsel eller sygdom – op til udløbet af ferieafholdelsesperioden, så gælder andre regler. Håber det giver mening. Ellers er du altid meget velkommen til at ringe ind til os på telefon 33959700.

2 kommentarer
0

Camilla

14.06.2021 kl. 16.10

Hej Louise
Tusind tak for svar. Jeg har talt med jer i fredags også ?? dog et par enkelte opklarende spørgsmål til ovennævnte svar.

Ferie fra ferieåret 19/20 (gammel ferielov), som er overført pr 1. Maj 2020 til nyt ferieår - og som jeg har forstået det således omfattet af ny ferielov - vil jeg kunne overføre det hele af?

Såvel dage fra miniferieåret som ferie optjent i perioden 1/9-20 til 31/8-21 - Kan man ikke aftale sig ud af dette med sin arbejdsgiver, således at hele eller dele heraf kan overføres?

Mvh Camilla

1 kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Louise

17.06.2021 kl. 12.24

Hej Camilla

Helt korrekt i forhold til ferien overført pr. 1. maj 2020. Vær dog opmærksom på, at overført ferie som udgangspunkt overføres først. I forhold til dit sidste spørgsmål, så er du ikke længere feriehindret, når du kommer tilbage fra barsel i næste måned. Du har derfor kun mulighed for at overføre eventuel ferie, som blev overført 1. maj 2020 og 1 af dine i alt 5 uger, som du har været i gang med at optjene siden 1. september 2020 - med eller uden løn afhængig af dine barselsvilkår.

Der er ret mange ting at holde styr på, for jer der har været på barsel. Hvis ikke vi fik svaret på alle dine spørgsmål i fredags, så er du meget velkommen til at ringe til os igen. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at få styr på, hvor meget ferie du skal have afviklet, når du kommer tilbage fra barsel.

Mvh. Louise

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

11.06.2021 kl. 12.09

KAn man ikke aftale sig ud af det, således at den gamle ferie før overgangen til samtidighedsferie kan blive overført? Jeg går ud fra, at reglen gælder alle lønmodtagere.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Paul Jeppesen

11.06.2021 kl. 08.39


Jeg undrer mig over den sidste sætning:
“ Bemærk også, at du inden 31. december 2021 skal nå at holde fire af de fem uger, som du siden 1. september 2020 har været i gang med at optjene. Ellers går ferien tabt. ”
Hvis vi nu forudsætter at jeg inden december 2021 har afviklet al gammel ferie mv, betyder dette jo at jeg pr. 1. Januar kun må have en uges ferie tilgode. Det betyder eksempelvis at jeg ikke kan holde 2 ugers vinterferie i januar. Det lyder forkert.
Er der ikke noget galt med sætningen “…..som du siden september 2020 har været i gang med at optjene?” Der er jo optjent mere end 5 ugers ferie på 15 måneder. Hvor meget af det må jeg have til rådighed i januar 2022?

3 kommentarer
0

Louise Juhl

11.06.2021 kl. 10.09

Hej Paul

Da vi nu har samtidighedsferie, så optjener du løbende ny ferie.

Det vil sige, at du når at optjene 2.08 dage fra september 2021 til december 2021, som du kan bruge til din vinterferie i januar 2022 - 2.08 x 4 = 8,32 dages ferie til brug i januar.

Hvis du gerne vil holde 10 dage, kan det være en god idé at lave en aftale med din chef om at overføre nogle dage fra 5. ferieuge (jf. boksen om optjening og overførsel af ferie fremadrettet i det nye feriesystem). Du har også mulighed for at lave en aftale med din chef om, at du holde ferie på forskud. Se evt. mere på djoef.dk/ferie

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

11.06.2021 kl. 11.12

Der var ingen, der sagde, at den nye Ferielov var til fordel for lønmodtagere... Det er den ikke!
Men måske du lige kan knibe 2 ugers ferie ind i januar: vi optjener 2,08 dage fra 1/9 2021, som kan bruges fra måneden efter. Du får derfor 8,32 dage i efteråret, som du kan bruge sammen med den omtalte 5. uge fra året før. Det giver dig dine 2 uger og en sjat til januar - underforstået at du bruger af gammel ferie til efteråret og julen. Men så er du også løbet tør, og kommer næppe til at holde påskeferie og sommerferie dét år, for du kommer i eksemplet kun op på 15,8 feriedage ved indgangen til juli. Så vil du holde fri mellem palmesøndag og skærtorsdag, skal du vente til august/september med at få 3 ugers sammenhængende ferie. Og så er du løbet tør igen.

1 kommentar
0

Rikke

11.06.2021 kl. 13.19

Jeg er enig i at vi skal til at planlægge på en anden måde - men der er ikke ændret på hvor meget ferie du optjener.

Hvis du kun har haft ferie (og altså ikke har fået den 6. ferieuge/særlige feriedag så har du aldrig haft ferie nok til 3 ugers sommerferie, en uges efterårsferie, julelukning, vinterferie og fri i påsken.

Med den gamle ferielov fik du 5 ugers ferie og det gør du også med den der er nu.

Og mht. planlægning, så tager muligheden for at holde ferie på forskud højde for planlægningen.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisbeth

11.06.2021 kl. 08.24

Men hvordan står man så, hvis man har været på barsel hele den periode? Altså fra 1. maj 2020 (og resten af 2020 for mit vedkommende)? Kan man alligevel få overført ferien? Eller udløber den med årets udgang 2021?

1 kommentar
0

Louise Juhl, Djøf

11.06.2021 kl. 11.26

Hej Lisbeth

Hvis du er kommet tilbage fra barsel, så skal ferien fra miniferieåret være afviklet inden udgangen af 2021 :)

Bh. Louise