Kåring
30.3.2022
af
Dennis Christiansen
Djøfbladet har vundet i kategorierne ’bedste specialmagasin’ og ’bedste forsidekoncept’ ved European Publishing Awards.
Djøfbladet er blandt årets prisvindere ved The European Publishing Awards, som honorerer de bedste aviser, magasiner og digitale medier i Europa.
Priserne er blevet tildelt i kategorierne ’special interest magazine’ – som gives til “the most outstanding magazines dedicated to a specific subject, area of interest or niche topic” – og ‘cover concept’.
Det præmierede forsidekoncept er en del af det redesign, Djøfbladet indførte i august 2020. På det tidspunkt havde læsertallet været faldende (fra 107.000 i 2016 til 94.000 i 2018), og læserundersøgelser indikerede, at en del af medlemmerne fandt forsiderne kedelige og lagde bladet fra sig uden at åbne det.
Idéen med det nye design var dels en form for visuel chokterapi: At eksperimentere med stærkt varierende forsider, som kunne overraske læserne og få dem til at åbne bladet. Og dels var redesignet et forsøg på at blive bedre til at binde medlemmerne sammen med mere vedkommende artikler og et mere tidssvarende udtryk.
Læsertallet er siden steget til 109.000 læsere ifølge Gallups læserundersøgelser – til trods for at oplaget i samme periode er reduceret med cirka 20%, idet de studerende medlemmer ikke længere modtager alle numre af Djøfbladet. Online er brugertallet fordoblet siden 2018.
I samme periode har Djøfbladet gennemgået produktionsprocessen og reduceret bladets CO2-aftryk med cirka 50%.
Priserne bliver overrakt til European Publishing Congress i Wien d. 19. og 20. juni.
Djøfbladet udgiver et trykt magasin 10 gange om året og et digitalt nyhedsbrev hver fredag. I slutningen af april 2022 lancerer Djøfbladet desuden et månedligt nyhedsbrev om forskning.
Du kan også lytte til Djøfbladet via bl.a. Apple Podcasts, Google Podcasts og Spotify.
Siden 2020 har vi reduceret vores CO2-aftryk med cirka 50%.
Ledige stillinger