Djøf mener

Sæt studietrivsel i fokus

19-09-2022
2 min.

Trivselsudfordringen kan desværre ikke løses med et hokus pokus trylleslag, mener Johanne Hansen Baadsgaard, forperson for Djøf Studerende.

Trivsel er fundamentet for et godt studieliv! Men desværre er trivsel på studiet ikke en selvfølge. Rundt om på universiteterne ser vi projekter og handleplaner om trivsel, stress og det gode studiemiljø. Alligevel mistrives mange studerende.

Eksempelvis svarer 69% af respondenterne i Djøfs seneste studielivsundersøgelse, at de i nogen, høj eller meget høj grad vil 'beskrive sig selv som stressede i hverdagen'. Blandt årsagerne, de studerende angiver som topscorere, er: Stort pres ved eksamenssituationer (56%), stort pres for at få de rette erfaringer/kvaliteter på cv’et (52%), stort pres for toppræstationer fra mig selv (51%), bekymring for min privatøkonomi (31%) og stort pres på studiet generelt (27%).

Trivselsudfordringen er også blevet en del af den politiske debat – senest med forslaget om et karakterloft på 10,  for optaget på videregående uddannelser for at komme presset på uddannelsessøgende til livs.

I Djøf er vi glade for, at politikerne vil gøre noget ved den manglende trivsel. Men forslaget løser ikke problemet, og det rejser andre. Og fortsat usikkerhed om økonomien og taxametertilskuddet på de samfundsvidenskabelige uddannelser hjælper absolut ikke, ligesom den fortsatte politiske debat om SU’en skal bevares eller ændres til lån, ligger i baghovedet på mange studerende.

Trivselsudfordringen kan desværre ikke løses med et hokus pokus trylleslag. Der er brug for at se nærmere på årsagerne, samt hvilke gode og dårlige erfaringer man har gjort sig forskellige steder i uddannelsessystemet. Vi ønsker i samarbejde mellem studerende, undervisere og universiteterne at dele de gode erfaringer, udveksle god praksis og lave aftaler om, hvordan vi kan sætte trivsel under studierne i fokus. Det handler om at højne både de studerendes oplevelse af et godt studieliv og dermed også kvaliteten af de kandidater, vi producerer i Danmark.



For dygtige kandidater gøres ikke af bøger og studietid alene. De studerende skal have gode rammer for et sundt studieliv uden unødige stressfaktorer, som er affødt af alt fra forventnings- og eksamenspres, manglende faglig feedback, dårlige campusmiljøer til bekymringer for økonomi eller cv-stress. Vi skal passe godt på vores studerende, både under og efter studiet.

Både for de studerendes og samfundets skyld har vi brug for at koncentrere kræfterne og have fokus på kvalitet og trivsel, så Danmark kan bevare sit ry for topuddannelse 'made in Denmark'.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.