Arbejdsmiljø

Ny sag om utilregnelig ledelsesstil hos københavnsk borgmester

4.1.2023

af

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Mia Nyegaard (RV), kritiseres for overfusende og nedværdigende adfærd over for sine medarbejdere. Det er anden sag af samme slags på et år.

Nu er den gal igen med arbejdsmiljøet i forvaltningen hos en borgmester i Københavns Kommune. Netmediet Frihedsbrevet kunne i denne uge beskrive, at den radikale kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Mia Nyegaard, som tiltrådte for et år siden, har en ledelsesstil præget af ’chikane, overfusninger og frygt’.

Det er anden gang på under et år, at det sker i en af kommunens forvaltninger. I marts sidste år trak beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) sig fra posten efter voldsom kritik af hendes personlige ledelsesstil, syv whistlebloweranmeldelser og en arbejdsmiljøundersøgelse, hvor 24 ud af 188 embedsmænd svarede, at de personligt var blevet krænket af borgmesteren.

Frihedsbrevet har talt med mere end 10 kilder om Mia Nyegaards ledelsesstil. Ifølge dem er der tale om ’udskamning, nedværdigende tale og generel utilregnelig adfærd over for de ansatte’, hvilket har trukket en hale af sygemeldinger, opsigelser og utilfredshed med sig.

Frihedsbrevets kilder er på nær én anonyme. Men Kultur- og Fritidsforvaltningens direktion oplyser skriftligt til mediet, at man er bekendt med udfordringerne med trivslen i borgmesterens sekretariat, og at man har hentet kommunes interne rådgiver om arbejdsmiljø ind.

I en mail til Djøfbladet fortæller Djøf/AC-tillidsrepræsentanten i Kultur- og Fritidsforvaltningen, chefkonsulent Dennis Krabbe Sørensen, at han er glad for, at forvaltningen nu iværksætter forskellige tiltag for at få løst problemerne.

”Jeg håber, at tiltagene er tilstrækkelige, og at processen bliver fulgt til dørs. Jeg er ked af, at det ikke er sket for længe siden, og at så mange kollegaer i mellemtiden har haft det dårligt, har sagt op eller er blevet sygemeldt. Det skal være trygt og sikkert at gå på arbejde, uanset hvor man arbejder i Københavns Kommune.”

"Når en stor gruppe medarbejdere skifter job, bliver stressede eller sygemeldt, bør alle advarselslamper blinke."

Tania Karpatschof, fællestillidsrepræsentant for akademikerne i Københavns Kommune

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Job
Grønlands Selvstyre
Frist 3. maj 2025
Job
Grønlands Selvstyre, Formandens Departement

Magtesløse topledelser

Sagen har fået Tania Karpatschof, der er fællestillidsrepræsentant for samtlige djøfere og øvrige akademikere i Københavns Kommune, til at gå til højeste sted, overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

”Nu er det anden gang på kort tid, at vi i Københavns Kommune ser en borgmester, der anklages for at ødelægge arbejdsmiljøet for de medarbejdere, de har omkring sig,” siger hun til Djøfbladet.

Tania Karpatschof har derfor bedt overborgmesteren om et møde.

”Vi bliver nødt til at tale om, hvorvidt vi har de rigtige stopklodser til at forebygge og fange eventuelle problemer i samarbejdet mellem embedsmændene og politikerne her i kommunen,” siger hun.

”Det ser ud, som om direktionerne ikke oplever, at de har et mandat til at kunne gribe ind over for politikerne i situationer som denne. Men som kommune skal man kunne gribe ind, længe før medarbejderne bliver syge eller siger op, og før det bliver breaking news i medierne.”

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har ifølge sin pressestab ikke mulighed for at kommentere sagen over for Djøfbladet, men hun siger dog, at arbejdsmiljø håndteres gennem en god dialog og via de rette ledelseskanaler. Derfor har økonomiforvaltningens adm. direktør nu indkaldt til et møde med Tania Karpatschof og Kultur- og Fritidsforvaltningens direktion.

ANNONCE

Handler ikke om ømskindede embedsfolk

Tania Karpatschof understreger, at en sag som den aktuelle ikke handler om ømskindede embedsfolk.

”Bølgerne må gerne gå højt, og det er fint med ambitiøse borgmestre. Det er noget af det, der giver energi i arbejdet i en politisk organisation.”

Men der er grænser, og tonen skal være ordentlig.

”Man skal ikke acceptere at blive overfuset eller på anden måde forulempet, når man passer sit arbejde. Og når en stor gruppe medarbejdere skifter job, bliver stressede eller sygemeldt, bør alle advarselslamper blinke, og så skal man fra ledelsens side gå i dialog om det. Det handler om ledelseskultur eller mangel på samme.”

Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard vil ikke udtale sig om sagen til Djøfbladet, men skriver via sin presseafdeling:

”Jeg er utroligt ked af, at nogen har den her oplevelse. Det vil jeg gerne beklage. Jeg må og kan ikke kommentere på personalesager. Til gengæld kan jeg sige, at jeg som menneske er umiddelbar, tillidsfuld og nogle gange direkte. Som borgmester og politiker er jeg drevet af at skabe resultater for København, københavnerne og københavnernes skattekroner. Det betyder også, at der stilles krav til det faglige niveau i organisationen.”

Kultur- og Fritidsforvaltningens direktion bekræfter i et skriftligt svar til Djøfbladet, at man har en sag om trivslen i borgmestersekretariatet, og at man har sat gang i en proces om det. 

Direktionen beklager

Kultur- og Fritidsforvaltningen oplyser i et skriftligt svar til Djøfbladet:

”Direktionen beklager, at nogle medarbejdere har haft den oplevelse. Vi kommenterer ikke på personalesager, men er opmærksomme på, at der er medarbejdere, som har oplevet udfordringer med trivslen i sekretariatet. Dette tager vi alvorligt. Derfor har vi sammen med medarbejderne aftalt at igangsætte en proces med bistand fra Arbejdsmiljø København, som er kommunens rådgiver om arbejdsmiljø for at få taget hånd om de udfordringer, som nogle medarbejdere i sekretariatet oplever. Samtidig fortsætter vi arbejdet med at opbygge et effektivt og professionelt sekretariat til betjening af direktion og borgmester med de krav til kompetencer og kvalitet, som det fordrer. For os er det vigtigt, at et godt arbejdsmiljø går hånd i hånd med at levere gode resultater.”

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet