Debat

Topchefer i staten er blevet generalister – men er det godt?

2.12.2024

af

Luftfoto af Christiansborg og de omkringliggende ministeriebygninger

Foto: Collection Maykova/Shutterstock

Cirka hver tredje statslige topchef har ikke faglig erfaring med det område, de er sat til at lede. Samtidig oplever de ansatte, at fagligheden har trange kår. Det har konsekvenser, som vi er nødt til at diskutere, skriver forfatterne bag en bog om det danske embedsværk.

Jørgen Grønnegård Christensen skriver i sin bog ’Embedsfolk’, at mange departementschefer ikke kender lovgivningen på deres ansvarsområder. De er, som Grønnegård Christensen skriver, blevet generalister i modsætning til den ’klassiske’ departementschef, der typisk var vokset op i ressortministeriet, og som kendte til lovgivningen inden for ressortområdet. Ja, de havde selv været med til at udforme den konkrete lovgivning.

Konklusionen formuleres med afsæt i en række interviews med forskellige departementschefer. Grønnegård Christensen reflekterer på den baggrund over, om det forhold, at departementscheferne er generalister, udgør et ledelsesproblem for staten og for opgavevaretagelsen i ministerierne – og dermed i sidste instans også for lovgivningsarbejdet i Folketinget.

Disse overvejelser og refleksioner er vigtige i en tid, hvor flere og flere medarbejdere og ledere i staten, kommunerne og regionerne oplever, at fagligheden har trange kår. Flere og flere oplever også, at deres egen faglighed presses til fordel for politiske og økonomiske interesser.

Konsekvensen er, at den politisk vedtagne lovgivning og de politiske beslutninger i øvrigt får mindre eller slet ingen effekt – nogle gange endda ligefrem det modsatte, nemlig en negativ effekt på udfordringen.

Sparsom erfaring, stor gennemstrømning

I vores bog ’Fornyelse eller kollaps’ (fra 2020) gennemføres der en grundigere gennemgang af anciennitetsgrundlaget for ikke bare departementschefer, men også for direktørerne i statens styrelser. De tal har vi fået opdateret i september måned i indeværende år.

De opdaterede tal bekræfter fortsat, at cirka 30% af topcheferne i statens departementer og styrelser ikke har nogen faglig erfaring fra det departement eller den styrelse, som de er sat til at lede.

De seneste tal viser også, at topchefernes tid i hhv. departementerne eller styrelserne er begrænset. Konkret er topchefernes anciennitet i staten fortsat lav – cirka 4,2 år i gennemsnit – hvilket indikerer en relativ stor gennemstrømning i både styrelserne og departementerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Region Midtjylland
Job
Grønlands Selvstyre, Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
Job
Grønlands Selvstyre, Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
Job
Region Nordjylland
Job
Grønlands Selvstyre, Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø

Vi har på den måde i vores bog identificeret et strukturelt karaktertræk ved topledelserne i staten, som viser, at topcheferne ikke længere er bærere af fagligheden i departementerne eller styrelserne. De står derimod i altovervejende grad på et fundament af generel ledelse, hvor fokus helt naturligt bliver på management og økonomi, når departementerne og styrelserne skal ledes og udvikles.

Den udvikling af topledelsesfundamentet er et produkt af en lang strategisk udviklingsplan for den offentlige sektor begyndende med det første moderniseringsprogram tilbage i 1983 og efterfulgt af skiftende regeringers moderniseringsprogrammer frem til i dag.

Faglighed værdsættes ikke nok

Vores påstand er på baggrund af vores og andres omfattende analysearbejde, at denne udvikling er problematisk for ledelsen og udviklingen af den offentlige sektor på den ene side, ligesom den på den anden side også svækker tilliden til det politiske arbejde. Årsagen er den, at når fagligheden er presset på bekostning af management og økonomi, bliver effekten af politikernes beslutninger svag eller ligefrem virkningsløs.

Eksemplerne står i kø, når vi fx betragter klimaindsatsen, skatteområdet, ejendomsvurderingerne, det specialiserede socialområde, sundhedsområdet osv.

Der er behov for en reel diskussion af denne udvikling. Ikke mindst fordi så mange medarbejdere og ledere oplever, at det, de værdsætter som noget af de allervigtigste i deres virke, nemlig deres faglighed, ikke bruges eller ikke i tilstrækkelig grad anerkendes af hverken topledelserne og i de politiske beslutningsprocesser.

Hertil kommer, at avancementsmulighederne er større for dem, der har eller repræsenterer en generel ledelsesbaggrund, end for dem, som har en stærk faglig ballast, der er forankret i den pågældende styrelse eller det pågældende departement.

Jesper Zwisler er kommunaldirektør og tidl. departementschef. Finn Østrup er tidl. professor og dr. merc. Jørgen Jørgensen er tidl. universitetsdirektør og hospitalsdirektør.

Kommentarer

Josefine Kruse
18 dage siden
Ja, det er et problem, for det medvirker til at udvaske tilliden til det politiske og statslige/offentlige system. I en uhellig, og sikkert ikke-intenderet, alliance har politikere og de embedsmænd, der klarede sig godt i systemet, gennem 20-30 år skåret de fagligheder, der 'ikke spillede bold, men kom med besværlige indsigelser' fra og har haft fokus på at lave politik, der satte spot på den til en hver tid sidende minister. Det er sjældent tynget af faglighed. Ingen konkrete eksempler nævnt, ingen glemt. Og det skaber desværre grobund for en mistillid blandt befolkningen, som godt kan lure, når noget er varm luft, hørt før eller reelt usagligt - og i hvert fald ikke handler om det, det burde: Borgerne.
Taylor Jeppe
19 dage siden
Tja, interessant nok... cand.polit.'er har bestemt, at der er fuld substitutionseffekt i forbruget, og at det derfor er uden betydning, at vi har forskellige fagligheder. Hvis du synes, jeg er lidt kontrær, må du tage en snak med mine undervisere om det. Men siden 80'erne har det været paradigmet, og vupti, i 2024 har vi præcis det: en flok mennesker, som ikke forstår noget om de fagområder, de sidder med. Således var 5 års specialisering på universitetet spild af tid og penge. P.S. På cand.polit.-studiet fik jeg aldrig en rationel forklaring på, hvordan en fiskekutter kunne erstatte en mejetærsker eller en massør – vi lærte ganske enkelt ikke noget om at omsætte teori til praksis. Og det er sgu noget møg, når det er cand.polit,'er, der definerer samfundets rammer.