Debat

Ledere skal tage mere ansvar, når de fyrer

24.3.2025

af

Portrætfoto af Christine Boye

Afskedigelser sender hvert år i tusindvis af danskere til mental tælling. Den situation er virksomhederne nødt til at tage et langt større ansvar for. De fleste fyringer skyldes nemlig ikke medarbejdernes indsats.

Jeg er i to tilfælde blevet ansat til at lede og udvikle store marketingafdelinger i nye strategiske retninger. Fælles for de to ansættelser var, at jeg var under stort pres for at løfte opgaven, og at jeg ikke havde lang tid til at vende skuden. Når jeg kigger tilbage i dag, kan jeg se, at begge dele smittede af på min ledelse, mine ansættelser og – må jeg med en vis skam indrømme – mine afskedigelser.

Der var selvfølgelig forskellige årsager til, at nogle af medarbejderne endte med at blive opsagt. Men fælles for min egen oplevelse var tanken om, at pilen pegede mindst lige så meget på mig og den øvrige ledelse som på dem. At afskedigelsen blev den lette løsning, fordi fremskridtet ikke skete hurtigt nok. Jeg kan fx være i tvivl, om mine medarbejdere overhovedet havde mulighed for at vide, hvilket pres de arbejdede under. Det tror jeg faktisk ikke.

De fleste fyringer har intet med medarbejderne at gøre

I dag arbejder jeg ikke længere med marketing, ligesom jeg ikke længere er leder. Men jeg bliver stadig i stor stil konfronteret med afskedigelser, der lugter langt væk af, at de har mindst lige så meget rod i ledelsens fejldispositioner som i medarbejdernes arbejdsindsats.

Jeg er rådgiver for mennesker, der lige er blevet afskediget fra deres arbejdsplads. Det betyder bl.a., at jeg er helt tæt på den skyld og skam, der rammer stort set alle, som oplever at blive afskediget. Faktisk fylder den slags typisk klart mest i rådgivningsforløb, der ellers har til hensigt at hjælpe kandidaten godt videre til næste job. Simpelthen fordi de afskedigede medarbejdere har et stort behov for at bearbejde det, der er sket.

Det er her væsentligt at nævne, at de fleste fyringer ikke har noget med de pågældende medarbejderes arbejdsindsats at gøre. Faktisk viste en nylig undersøgelse fra min arbejdsplads, Makio, at knap to tredjedele af opsigelserne i danske virksomheder bunder i strategiske beslutninger som lukning af afdelinger eller nedskæringer. Kun i 36% af tilfældene peger pilen på medarbejdernes performance.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Grønlands Selvstyre
Job
Grønlands Selvstyre, Formandens Departement
Job
Slagelse Kommune
Frist 9. apr. 2025
Job
HK Danmark
Frist 13. apr. 2025
Job
Kalundborg Kommune

Stort set alle bliver ramt hårdt af afskedigelser

Vi ved altså, at størstedelen af afskedigelserne i danske virksomheder ikke skyldes medarbejdernes arbejdsindsats. Derudover vil mit postulat være, at selv i de tilfælde, hvor arbejdsindsatsen ikke lever op til forventningerne, vil det være præcis lige så relevant at placere ansvaret hos ledelsen som hos medarbejderen.

Det skyldes, at det helt åbenlyst er virksomheden og ledelsen, der er ansvarlig for at etablere rammerne for medarbejdernes succes. Det gælder alt lige fra rekrutteringsprocessen, onboarding, arbejdsmiljøet, sammensætningen af kolleger, balancen mellem opgaver og ressourcer, kurser og efteruddannelse, dygtige og inspirerende ledere og alt muligt andet.

Derfor er det heller ikke rimeligt, at afskedigede medarbejdere skal forlade deres arbejdspladser med bøjede hoveder og knækket selvtillid, mens virksomhederne blot ansætter nye medarbejdere og forsætter derudaf. For nogle leder fyresedlen til depression, angst eller stress – mens andre klarer sig mere helskindet igennem forløbet efter at være blevet samlet op at rådgivere, familie og venner.

Fælles for dem alle er, at de i større eller mindre grad lider et personligt nederlag.

ANNONCE

Virksomheder har et menneskeligt ansvar

Vi hyrer og fyrer meget i Danmark. Det er en del af den danske model, der gør os mere fleksible og konkurrencedygtige over for andre og større nationer. Alt det er helt fint.

Men der er i høj grad brug for refleksion i virksomhederne omkring en proces, som hiver gulvtæppet væk under mange tusinde danskere hvert eneste år. Særligt i en tid, hvor stress og mistrivsel fylder mere end nogensinde.

Danske virksomheder er simpelthen nødt til at tage større ansvar for at aflevere hele mennesker til den næste arbejdsplads. For helt banalt at opføre sig ordentligt og passe godt på de mennesker, der arbejder eller har arbejdet for at realisere virksomhedens mål. At gøre deres ypperste, for at medarbejderne kan blomstre, mens de er ansat. Og at sende dem godt videre, når de af den ene eller anden årsag ikke skal være der længere.

Mest af alt bør enhver ansvarlig virksomhed vedkende sig, at afskedigelser bare er hård kost, uanset hvordan man vender og drejer det.

Jeg ved det, fordi jeg selv har prøvet at blive afskediget to gange i min karriere. Det er begge oplevelser, der kommer til at sidde i mig for altid.

Christine Lego Boye er rådgiver i Makio.

Kommentarer

Anette
18 timer siden
Det er at stikke folk blår i øjnene, at hævde, at der altid ligger rationelle overvejelser bag fyringer. Ledere kan i dag fyre løs, uden at skulle forklare sig - og mange fyrer folk, fordi de ikke bryder sig om dem. De stilles ikke til ansvar for fyringer og skal hverken retfærdiggøre det over for egen ledelse eller den medarbejder, det går ud over. Personligt har jeg fx oplevet at blive afskediget i et kontor i en kommune, hvor jeg sad med et område, der skulle opprioriteres og tilføres ressourcer, mens man to dage før havde ansat en studentermedhjælper, der netop var færdig med at studere, på et område, der skulle nedprioriteres og derfor fratages ressourcer. Jeg havde kun fået anerkendelse for mit arbejde og havde stort ansvar ift. at betjene borgmester og ledelse, men chefen var en ny, nervøs leder, der åbenbart ikke brød sig om mig. Flexicurity er til grin: Det er stort set udelukkende fleksibilitet, og ingen sikkerhed. Dagpenge i to år, som derudover er så udhulede af inflation mm., at dagpengemodtagere over de seneste år har fået stadig lavere løn. Og svært - næsten umuligt - at få et job, når man er over 50 og jobsøgende. taler lønmodtagerorganisationer ikke om det? Er de i det hele taget interesserede i de jobsøgende medlemmer?
Christian Nielsen
i går
Endnu et eksempel på den helt urealistiske forventning om, at lederne skal være en slags supermennesker, der skal kunne klare alt og fjerne samtlige sten fra medarbejdernes vej. En arbejdsplads er et fællesskab, og det handler ikke kun om lederen og medarbejdern, men ofte lige så meget om hvordan gruppen fungerer - og hvordan medarbejderen fungerer i gruppen - når det kommer til afskedigelser pga. performance. Jeg kan godt forstå, at mange unge i dag er forbeholdne overfor at påtage sig en lederrolle, og hvis vi ikke forlader de urealistiske forventninger, så bliver det rigtig svært at rekruttere ledere i de kommende år.