Journalistik
11.4.2023
af
Dennis Christiansen
Sidste år kårede Djøfbladets læsere de værste ord på arbejdspladsen – ud fra en liste, de selv havde sat sammen. Nu er projektet blevet hædret ved European Publishing Awards, hvor Djøfbladet også vandt priser for et nyt website, det trykte magasin og en artikel om et bageri.
I november 2022, i et portrætinterview i Finanswatch, kom GF Forsikrings nytiltrådte direktør, Mark Palmberg, grinende med en sidebemærkning: ”Hele mit ordforråd røg jo med Djøf-listen.”
Listen, han henviste til, var sammensat af Djøfbladets læsere og indeholdt de ord og vendinger, der irriterede dem mest på arbejdspladsen. Ved en afstemning i foråret havde de kåret ’rejse-metaforen’ (som brugt i sætninger a la ”vores procurement-team har været på en fantastisk rejse”) som det værste kontorudtryk.
Den kåring – og Djøfbladets læsere – er nu blevet hædret med en European Publishing Award i kategorien ’user generated content’.
Ledige stillinger
Historien startede, da journalist Eva Bøgelund faldt over en artikel om irriterende udtryk på britiske arbejdspladser og skrev en 10-linjers-note om det til Djøfbladets trykte magasin. Da vi lagde den lille historie på Djøfbladet.dk, sluttede vi med en opfordring til læserne: Vil I hjælpe os med at lave en dansk udgave af listen over irriterende kontor-ord? Hvilke ord – undskyld udtrykket – pisser jer af?
To uger senere havde vi modtaget mere end 500 bidrag til listen, hvorefter vi satte de 20 mest populære forslag til afstemning. Over 4.000 læsere stemte og kårede ’rejse-metaforen’ som det mest irriterende kontorudtryk i Danmark, snert efterfulgt af perler som ”jeg hører, hvad du siger” og ”vi lægger sporene, mens vi kører”.
Historien blev samlet op af landsdækkende medier, og efterfølgende producerede vi sammen med Rakkerpak podcasten ‘Jeg hører hvad du siger’, hvor vært Mathilde Anhøj og et skiftende galleri af eksperter diskuterer nogle af de mest irriterende udtryk fra listen.
Ud over prisen til læserne har Djøfbladet vundet yderligere tre European Publishing Awards: Det nye Djøfbladet.dk vandt prisen for ’Digital Launch or Relaunch’. Matilde Leander, Tobias Nicolai og Håkan Rossing vandt i kategorien ’Storytelling’ for en artikel om tre kvinder, der har åbnet et bageri på Anholt, og juryen gav også en pris til augustnummeret af det trykte magasin.
Priserne bliver overrakt til European Publishing Conference i Wien 14.-15. juni.
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER